Αγαπητέ συνάδελφε,
Σε απάντηση ερωτήσεώς σας προς τον Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, σχετικά με την γέφυρα στο στενό Μόρνου, θα ήθελα να σας ενημερώσω για την πορεία της μελέτης του έργου με τα παρακάτω:
Α) «Γράφετε στην επερώτηση σας ότι οι μελέτες ολοκληρώθηκαν και πληρώθηκαν το 2003 από το Υπουργείο Οικονομίας και αποφασίστηκε η κατασκευή του έργου το οποίο εντάχθηκε σε συγκεκριμένο κωδικό του ΥΠΕΧΩΔΕ με εγγραφή πίστωσης 8.230.430€»
Οφείλω να σας ενημερώσω ότι οι πληροφορίες σας, δεν είναι ακριβείς, διότι:
1. Ο μελετητής έχει προχωρήσει μέχρι την προμελέτη και την μελέτη έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Για να δημοπρατηθεί το έργο και να κατασκευαστεί απαιτούνται: οριστική μελέτη, γεωτεχνική μελέτη, μελέτη οδοποιίας, των προσβάσεων και επικαιροποίηση της μελέτης περιβαλλοντικών όρων.
Επειδή πρόκειται για καλωδιωτή γέφυρα η οποία είναι εξειδικευμένο έργο, χρειάζεται και τεχνικός σύμβουλος. Άρα εκτιμήθηκε ότι για να ωριμάσει το έργο και να δημοπρατηθεί και να έχουμε σημερινό κόστος κατασκευής απαιτούνται 1.500.000€ (για τις μελέτες και τον τεχνικό σύμβουλο). Το ποσό αυτό είχε προταθεί από την Β’ επιτροπή παρακολούθησης του «ΠΑΜΦΩΚΙΣ» που συνεδρίασε στις 23 – 5 – 2009 για να ενταχθεί στο πρόγραμμα ανάπτυξης ορεινών όγκων.
Η κατασκευή του έργου είχε ενταχθεί το 2003 στη ΣΑΕ 009, το πρόγραμμα δηλαδή ανασυγκρότησης «Αιγιαλείας – Φωκίδας» με προϋπολογισμό 6.513.675€, χωρίς ποτέ να έχει ξεκινήσει και να έχει εκταμιευθεί κανένα ποσό, μιας και προαπαιτούμενο ήταν η ολοκλήρωση των μελετών, δηλαδή το ποσό των 1.500.000€ περίπου.
Θα ήθελα να αντιστρέψω το ερώτημα και να ρωτήσω:
- γιατί δεν υπήρξε η πολιτική βούληση μετά το 2003 (ότι είχε γίνει ήταν με πρωτοβουλία του τότε βουλευτή Δ. Θάνου), να προχωρήσει ουσιαστικά το έργο, να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να έχουμε τεύχη δημοπράτησης;
- Γιατί από το 2004 – 2009 που δεν είχαμε οικονομική κρίση, δεν εντάχθηκαν και δεν ολοκληρώθηκαν οι μελέτες από το πρόγραμμα «ΠΑΜΦΩΚΙΣ» που εξήγγειλε και είχε την ευθύνη το Υπουργείο Οικονομικών και ο συμπατριώτης μας Υπουργός Οικονομικών κος Γ. Αλογοσκούφης του οποίου είσαστε σύμβουλος;
Σύμφωνα δε με εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με αρ. πρωτ. 11393/ΔΕ1581/ αναφέρεται ότι: «τα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους και επειδή η χώρα πλήττεται από σοβαρή δημοσιονομική κρίση είναι απαραίτητη η άμεση εξυγίανση τους. Στόχος είναι να εξασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων τους και η συνέργειά τους με άλλα προγράμματα και κυρίως η ικανοποίηση της ανάγκης για μέγιστη αξιοποίηση των περιορισμένων διαθέσιμων πόρων».
Στο ίδιο έγγραφο του Υπουργείου τονίζεται: «Να μη διενεργηθεί από εδώ και στο εξής καμία νέα δημοπράτηση έργου που είναι ενταγμένο σε συλλογικές αποφάσεις, δηλαδή σε προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους όπως η ΣΑΕ 409, δηλαδή το «ΠΑΜΦΩΚΙΣ» και ΣΑΕ 009 που είναι το πρόγραμμα «Αιγιαλεία – Φωκίδα», καθώς και άλλα παρόμοια προγράμματα».
Συγχρόνως επισημαίνεται ότι θα τεθεί νέο πλαίσιο συνέχισης της υλοποίησης και ολοκλήρωσης όσων ειδικών προγραμμάτων χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους.
ΑΡΑ, το 2011 δεν μπορούσαμε να χρηματοδοτήσουμε τις οριστικές μελέτες και πόσο μάλλον την κατασκευή του έργου, γιατί ρητά απαγορευόταν οποιαδήποτε νέα δημοπράτηση. Αν όμως το έργο είχε δημοπρατηθεί πριν το 2011 θα είχαμε τη δυνατότητα να το συνεχίσουμε.
Στο νέο πλαίσιο που θα τεθεί, ανάλογα με την χρηματοδότηση θα επιδιώξουμε την ένταξη των οριστικών μελετών και την κατασκευή του έργου όχι μόνο γιατί αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων, αλλά είναι ένα έργο που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της ορεινής Δωρίδας.
Στο ερώτημα σας, το οποίο αφορά τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για την ανάπτυξη της ορεινής Δωρίδας και την περιοχή πέριξ της λίμνης Μόρνου, παρά τους δύσκολους και χαλεπούς καιρούς, σας ενημερώνω ότι είναι τα παρακάτω:
1. «Αποχέτευση και επεξεργασία λυμάτων οικισμού περιοχής ταμιευτήρα Μόρνου»
Το έργο εντάχθηκε στις 22 – 12 – 2011 στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» με προϋπολογισμό 17.096.700€. Θα λύσει οριστικά το πρόβλημα συλλογής, μεταφοράς, επεξεργασίας και διάθεσης των λυμάτων των οικισμών Λιδωρικίου, Πενταπόλεως, Παλαιοκάστρου, Μαλανδρίνου, σωφρονιστικού καταστήματος Μαλανδρίνου, Αμυγδαλιάς, Βραΐλας και Λεύκας. Ήδη έχει ξεκινήσει το έργο αλλά και η διαδικασία εξορθολογισμού για μερική άρση των περιορισμών γύρω από τη λίμνη του Μόρνου και το καθεστώς των χρήσεων γης.
2. Δρόμος «Άμφισσα – Λιδωρίκι» (από Αγία Ευθυμία έως διασταύρωση φυλακών) προϋπολογισμού 17.500.000€
Η σύμβαση υπογράφτηκε στις 29 – 9 – 2011 και οι εργασίες προχωρούν με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς.
3. Μελέτη έργου «Μαλανδρίνου – Λιδωρίκι»
Ολοκληρώνεται η μελέτη και αναμένεται η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
4. «Βελτίωση επαρχιακού οδικού δικτύου από Παραλίμνιο έως Πενταγιοί – Αρτοτίνα»
Το έργο είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα «ΠΑΜΦΩΚΙΣ». Έχουν απορροφηθεί 2.724.343€ και για την ολοκλήρωση του υπολείπονται 800.000€.
Το 2011 ασφαλτοστρώθηκαν 10χλμ., το τμήμα Αρτοτίνα – Πενταγιοί και την άνοιξη θα ολοκληρωθεί το έργο.
5. Οριστική μελέτη και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων βελτίωσης οδού Ερατεινής – Ε.Ο. Άμφισσας–Λιδωρικίου»
Η μελέτη ολοκληρώνεται και μέχρι σήμερα έχει απορροφηθεί το ποσό των 294.721,34€.
6. Μελέτη περιφερειακού δρόμου Λιδωρικίου
Η μελέτη βρίσκεται στη φάση ολοκλήρωσης και έπονται οι απαλλοτριώσεις.
Όπως αντιλαμβάνεστε, παρά την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία που όλοι οφείλουμε να γνωρίζουμε και να κατανοούμε, το ενδιαφέρον μας και η αγωνία μας για την ανάπτυξη της ορεινής Δωρίδας και της περιοχής Λιδωρικίου είναι συνεχές άμεσο και αδιαπραγμάτευτο.
Όσο δε για τα αντισταθμιστικά οφέλη, όπως γνωρίζετε οι διαπραγματεύσεις γίνονται όταν ξεκινά το έργο και όχι κατόπιν εορτής. Το έργο ξεκίνησε το 1969 επί Χούντας και ολοκληρώθηκε το 1979.
Η προσπάθεια αντισταθμιστικών οφελών ξεκίνησε από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, επί Νομάρχη Απόστολου Καραχάλιου, αλλά δεν υπήρξε ανταπόκριση του αιτήματος.
Φρονώ, ότι σε συνεργασία με τους Δήμους και τους τοπικούς φορείς, θα μπορούσε να ξεκινήσει η προσπάθεια διεκδίκησης αντισταθμιστικών στην κατεύθυνση της άρσης των περιορισμών αλλά και τεχνικής και οικονομικής βοήθειας από την ΕΥΔΑΠ για μελέτες και έργα ανάδειξης και αξιοποίησης της λίμνης Μόρνου.
Με τιμή,
Η Αντιπεριφερειάρχης Φωκίδας
Παναγιώτα Γαζή
Σε απάντηση ερωτήσεώς σας προς τον Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, σχετικά με την γέφυρα στο στενό Μόρνου, θα ήθελα να σας ενημερώσω για την πορεία της μελέτης του έργου με τα παρακάτω:
Α) «Γράφετε στην επερώτηση σας ότι οι μελέτες ολοκληρώθηκαν και πληρώθηκαν το 2003 από το Υπουργείο Οικονομίας και αποφασίστηκε η κατασκευή του έργου το οποίο εντάχθηκε σε συγκεκριμένο κωδικό του ΥΠΕΧΩΔΕ με εγγραφή πίστωσης 8.230.430€»
Οφείλω να σας ενημερώσω ότι οι πληροφορίες σας, δεν είναι ακριβείς, διότι:
1. Ο μελετητής έχει προχωρήσει μέχρι την προμελέτη και την μελέτη έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Για να δημοπρατηθεί το έργο και να κατασκευαστεί απαιτούνται: οριστική μελέτη, γεωτεχνική μελέτη, μελέτη οδοποιίας, των προσβάσεων και επικαιροποίηση της μελέτης περιβαλλοντικών όρων.
Επειδή πρόκειται για καλωδιωτή γέφυρα η οποία είναι εξειδικευμένο έργο, χρειάζεται και τεχνικός σύμβουλος. Άρα εκτιμήθηκε ότι για να ωριμάσει το έργο και να δημοπρατηθεί και να έχουμε σημερινό κόστος κατασκευής απαιτούνται 1.500.000€ (για τις μελέτες και τον τεχνικό σύμβουλο). Το ποσό αυτό είχε προταθεί από την Β’ επιτροπή παρακολούθησης του «ΠΑΜΦΩΚΙΣ» που συνεδρίασε στις 23 – 5 – 2009 για να ενταχθεί στο πρόγραμμα ανάπτυξης ορεινών όγκων.
Η κατασκευή του έργου είχε ενταχθεί το 2003 στη ΣΑΕ 009, το πρόγραμμα δηλαδή ανασυγκρότησης «Αιγιαλείας – Φωκίδας» με προϋπολογισμό 6.513.675€, χωρίς ποτέ να έχει ξεκινήσει και να έχει εκταμιευθεί κανένα ποσό, μιας και προαπαιτούμενο ήταν η ολοκλήρωση των μελετών, δηλαδή το ποσό των 1.500.000€ περίπου.
Θα ήθελα να αντιστρέψω το ερώτημα και να ρωτήσω:
- γιατί δεν υπήρξε η πολιτική βούληση μετά το 2003 (ότι είχε γίνει ήταν με πρωτοβουλία του τότε βουλευτή Δ. Θάνου), να προχωρήσει ουσιαστικά το έργο, να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να έχουμε τεύχη δημοπράτησης;
- Γιατί από το 2004 – 2009 που δεν είχαμε οικονομική κρίση, δεν εντάχθηκαν και δεν ολοκληρώθηκαν οι μελέτες από το πρόγραμμα «ΠΑΜΦΩΚΙΣ» που εξήγγειλε και είχε την ευθύνη το Υπουργείο Οικονομικών και ο συμπατριώτης μας Υπουργός Οικονομικών κος Γ. Αλογοσκούφης του οποίου είσαστε σύμβουλος;
Σύμφωνα δε με εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με αρ. πρωτ. 11393/ΔΕ1581/ αναφέρεται ότι: «τα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους και επειδή η χώρα πλήττεται από σοβαρή δημοσιονομική κρίση είναι απαραίτητη η άμεση εξυγίανση τους. Στόχος είναι να εξασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων τους και η συνέργειά τους με άλλα προγράμματα και κυρίως η ικανοποίηση της ανάγκης για μέγιστη αξιοποίηση των περιορισμένων διαθέσιμων πόρων».
Στο ίδιο έγγραφο του Υπουργείου τονίζεται: «Να μη διενεργηθεί από εδώ και στο εξής καμία νέα δημοπράτηση έργου που είναι ενταγμένο σε συλλογικές αποφάσεις, δηλαδή σε προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους όπως η ΣΑΕ 409, δηλαδή το «ΠΑΜΦΩΚΙΣ» και ΣΑΕ 009 που είναι το πρόγραμμα «Αιγιαλεία – Φωκίδα», καθώς και άλλα παρόμοια προγράμματα».
Συγχρόνως επισημαίνεται ότι θα τεθεί νέο πλαίσιο συνέχισης της υλοποίησης και ολοκλήρωσης όσων ειδικών προγραμμάτων χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους.
ΑΡΑ, το 2011 δεν μπορούσαμε να χρηματοδοτήσουμε τις οριστικές μελέτες και πόσο μάλλον την κατασκευή του έργου, γιατί ρητά απαγορευόταν οποιαδήποτε νέα δημοπράτηση. Αν όμως το έργο είχε δημοπρατηθεί πριν το 2011 θα είχαμε τη δυνατότητα να το συνεχίσουμε.
Στο νέο πλαίσιο που θα τεθεί, ανάλογα με την χρηματοδότηση θα επιδιώξουμε την ένταξη των οριστικών μελετών και την κατασκευή του έργου όχι μόνο γιατί αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων, αλλά είναι ένα έργο που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της ορεινής Δωρίδας.
Στο ερώτημα σας, το οποίο αφορά τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για την ανάπτυξη της ορεινής Δωρίδας και την περιοχή πέριξ της λίμνης Μόρνου, παρά τους δύσκολους και χαλεπούς καιρούς, σας ενημερώνω ότι είναι τα παρακάτω:
1. «Αποχέτευση και επεξεργασία λυμάτων οικισμού περιοχής ταμιευτήρα Μόρνου»
Το έργο εντάχθηκε στις 22 – 12 – 2011 στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» με προϋπολογισμό 17.096.700€. Θα λύσει οριστικά το πρόβλημα συλλογής, μεταφοράς, επεξεργασίας και διάθεσης των λυμάτων των οικισμών Λιδωρικίου, Πενταπόλεως, Παλαιοκάστρου, Μαλανδρίνου, σωφρονιστικού καταστήματος Μαλανδρίνου, Αμυγδαλιάς, Βραΐλας και Λεύκας. Ήδη έχει ξεκινήσει το έργο αλλά και η διαδικασία εξορθολογισμού για μερική άρση των περιορισμών γύρω από τη λίμνη του Μόρνου και το καθεστώς των χρήσεων γης.
2. Δρόμος «Άμφισσα – Λιδωρίκι» (από Αγία Ευθυμία έως διασταύρωση φυλακών) προϋπολογισμού 17.500.000€
Η σύμβαση υπογράφτηκε στις 29 – 9 – 2011 και οι εργασίες προχωρούν με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς.
3. Μελέτη έργου «Μαλανδρίνου – Λιδωρίκι»
Ολοκληρώνεται η μελέτη και αναμένεται η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
4. «Βελτίωση επαρχιακού οδικού δικτύου από Παραλίμνιο έως Πενταγιοί – Αρτοτίνα»
Το έργο είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα «ΠΑΜΦΩΚΙΣ». Έχουν απορροφηθεί 2.724.343€ και για την ολοκλήρωση του υπολείπονται 800.000€.
Το 2011 ασφαλτοστρώθηκαν 10χλμ., το τμήμα Αρτοτίνα – Πενταγιοί και την άνοιξη θα ολοκληρωθεί το έργο.
5. Οριστική μελέτη και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων βελτίωσης οδού Ερατεινής – Ε.Ο. Άμφισσας–Λιδωρικίου»
Η μελέτη ολοκληρώνεται και μέχρι σήμερα έχει απορροφηθεί το ποσό των 294.721,34€.
6. Μελέτη περιφερειακού δρόμου Λιδωρικίου
Η μελέτη βρίσκεται στη φάση ολοκλήρωσης και έπονται οι απαλλοτριώσεις.
Όπως αντιλαμβάνεστε, παρά την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία που όλοι οφείλουμε να γνωρίζουμε και να κατανοούμε, το ενδιαφέρον μας και η αγωνία μας για την ανάπτυξη της ορεινής Δωρίδας και της περιοχής Λιδωρικίου είναι συνεχές άμεσο και αδιαπραγμάτευτο.
Όσο δε για τα αντισταθμιστικά οφέλη, όπως γνωρίζετε οι διαπραγματεύσεις γίνονται όταν ξεκινά το έργο και όχι κατόπιν εορτής. Το έργο ξεκίνησε το 1969 επί Χούντας και ολοκληρώθηκε το 1979.
Η προσπάθεια αντισταθμιστικών οφελών ξεκίνησε από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, επί Νομάρχη Απόστολου Καραχάλιου, αλλά δεν υπήρξε ανταπόκριση του αιτήματος.
Φρονώ, ότι σε συνεργασία με τους Δήμους και τους τοπικούς φορείς, θα μπορούσε να ξεκινήσει η προσπάθεια διεκδίκησης αντισταθμιστικών στην κατεύθυνση της άρσης των περιορισμών αλλά και τεχνικής και οικονομικής βοήθειας από την ΕΥΔΑΠ για μελέτες και έργα ανάδειξης και αξιοποίησης της λίμνης Μόρνου.
Με τιμή,
Η Αντιπεριφερειάρχης Φωκίδας
Παναγιώτα Γαζή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.